Paasraces Clio Cup Benelux

Met wat hulp van een goede vriend en een aantal sponsoren heb ik mee kunnen rijden met de Paasraces op Zandvoort. Afgelopen weekend was het zo ver. Donderdagavond die kant op met 3 man, we kwamen vrij laat aan, en konden direct afladen en alles in de pitbox laden. Met dank aan het team van Niels Kool (Kool Racing), konden we plaats nemen bij hun in de pitbox en gebruik maken van hun spullen, top! En nee, het is geen familie, Kool is gewoon een veelgebruikte naam in de racewereld ;-).

Het was een heel weekend, dat betekend veel vrije tijd tussendoor. Voor de vrijdag waren 2 vrije trainingen van 30 minuten gepland. De eerste vrije training verliep niet heel soepel, ik had mijn remschijven gewisseld voor een set waarvan ik dacht dat deze zo goed als nieuw was, helaas bleek 1 remschijf behoorlijk krom wat het aanremmen op een bocht niet prettig maakte. Dat ging dus niet zo lekker. Voor de tweede vrije training hebben we de remschijven gewisseld, maar ik was alles behalve tevreden. Ik kwam niet meer aan mijn tijden die ik 2 weken terug reed.

Na een gezellige avond/nacht was het zaterdag ochtend tijd voor de kwalificatie. De kwalificatie gestart op nieuwe voorbanden in de hoop dat ik mijn persoonlijk record zou gaan verbeteren. Helaas begon ik te agressief en verremde ik mij de eerste snelle ronde. De tweede snelle ronde maakte ik een pirouette in de hugenholzbocht. Dat begon dus lekker… De ronden daarna dus iets voorzichtiger gereden met als resultaat een 2:00.02. Wel mijn beste tijd verbeterd maar vergeleken bij de rest van het veld was het matig. een 6de en 7de startplek van de 7 Clio3’s.. Weer niet tevreden..

Diezelfde middag was de eerste race. Gelukkig was het weer top en kon ik op slicks blijven staan. Mijn doel in deze race was niet om te winnen, maar om mij te meten met de rest van het veld. De start begon slecht, ik had niet eens in de gaten dat de rode lichten al aan waren, oeps. Gelukkig kon ik wel direct Stan van Oord achter mij houden en bleef ik op de 5de plek rijden (er was al 1 uitvaller tijdens de opwarmronde). Stan was ik in de eerste ronde al flink kwijt en ik kon netjes achter nummer 4 aanrijden. Precies mijn doel, inhalen was geen optie, daarvoor reed ik net te ver weg en er dichter bij komen lukte ook niet. De auto voelde flink onderstuurd en ik merkte vooral dat ik in de langzame bochten afstand verloor wat ik weer goed wist te maken in de snelle bochten.. Uiteindelijk gefinisht op de 5de plek, van Stan achter mij had ik geen druk, in de eerste ronde reed ik al bij hem weg.

Goed, tevreden dus maar er zat meer in. Na overleg met mijn teamgenoten Matthijs en mijn vader hebben we besloten de achter afstelling iets aan te passen (dit hadden we al iets gedaan na de kwalificatie, maar nu nog een flink stukje meer). We hebben de auto klaargezet voor de tweede paasdag en zijn een dagje naar huis geweest om vervolgens zondagavond weer terug te komen, dit keer inclusief mijn zwager Rob.
De tweede race was in de middag, het voelde alsof wij het hoofdprogramma waren ;-). Er was op de tweede paasdag een stuk meer volk, de organisatie sprak over 8000 mensen, wel even iets anders dus dan een DNRT wedstrijd! De zenuwen waren er niet meer om en na een relaxte ochtend gingen we de tweede race in. Ik startte nu achteraan (er worden 2 tijden gezet bij de kwalificatie, de snelste voor race 1, de tweede voor race 2). Dit keer had ik een goede start en wist direct Stan van Oord voorbij te rijden. Een andere rijder in de Clio 3 Challenge ging direct de fout in in de tarzanbocht, ik had dus al p5 te pakken! Ik kon prima met de groep meekomen en wist op een gegeven moment Benjamin van de Berg in te halen. Een ronde of 2 verder wist hij mij weer in te halen en kort daarna had ik hem weer ingehaald, mede dankzij een klein foutje van Benjamin. De strijd was fair en we reden een paar keer samen door de Tarzanbocht, super!


Nadat ik Benjamin voorbij was reed ik langzaam bij hem weg, ik reed inmiddels achter Marcel van der Maat. Ondertussen was er een strijd voor mij bezig om de koppositie. Peter Schreurs en Wilbert van de Burg reden hierdoor tegen elkaar aan wat er eigenlijk voor zorgde dat Marcel P1 in handen kreeg en ik op P2 reed! Op dat moment had ik nog niets eens in de gaten dat ik een podiumplek in handen had! Wilbert reed vlak achter mij en vlak voor mij reed Marcel. Gelukkig kon ik goed voor Wilbert blijven rijden en op een gegeven moment dook hij de pits in, voor een drive-trough zo bleek later, door het incidentje met Peter. Het begon ondertussen ook weer licht te sputteren, dat betekende dat het soms best glad was op de slicks. Gelukkig maakte ik geen grote fouten meer en wist ik P2 te behouden! Geweldig, gewoon op het podium!!!

Eindelijk eens een champagne fles leeg mogen spuiten en een aantal kussen mogen ontvangen van een mooie dame, super!


Vervolgens moest mijn auto naar de Technische Controle, iets wat ik niet kende van het DNRT. Mijn subframe moest eronder uit voor controle. Het is een merkencup dus alle auto’s moeten identiek zijn, steekproefsgewijs wordt dit alles gecontroleerd. Mede dankzij mijn top monteurs Matthijs en Rob is dit helemaal goed gekomen!

Graag wil ik dan ook mijn vader, Rob en Matthijs bedanken voor alle steun. De andere familie Kool voor het mogen gebruiken van hun materiaal, pitbox en de heerlijke broodjes ’s ochtends. En Marlies natuurlijk, zonder haar naam op mijn auto was dit nooit gelukt! Ook wil ik alle sponsoren welke dit weekend mogelijk hebben gemaakt bedanken!

Het was een super weekend met een super resultaat!

Reageren is niet mogelijk