Verslag DNRT Zolder en Endurance

De DNRT Endurance groeit weer, waren er vorig jaar nog maar 16 auto’s aan de start, nu stonden er weer meer dan 40! Mede dankzij een wijziging van de klasse indeling was het voor ons ook mogelijk om met een Clio deel te nemen! Een nieuwe uitdaging voor ons!
Een tweede en derde rijden waren snel gevonden en samen met Martin Huisman en Stefan Tanner ging Martijn Kool de strijd aan.

Het begon erg nat in de ochtend, 1,5 uur vrije training en een kwalificatie van 30 minuten. Dit op een nieuw soort band, de Interstate semislick, betekende eerst even zoeken hoe de auto het deed in de regen. De vrije training hebben vooral Martin en Stefan gereden, de eerstgenoemde omdat hij nog nooit in een Clio heeft gereden, de tweede omdat hij nog nooit op Zandvoort heeft gereden. De snelheid kwam er echter al snel in.

De kwalificatie werd door Martin en Martijn gereden waarna er een zevende tijd op de klokken werd gezet. Niet slecht op onbekende banden op een zeiknatte baan. Er werd hierna besloten dat Martijn de eerste stint zou gaan rijden en dus tevens de start op zich nam.

IMG_7220

De start verliep prima, Martijn wist al snel een paar plaatsen goed te maken, en na 2 vrij lange code 60 momenten werd er gewisseld en nam Martin het stuur over. Na de eerste stint stonden we zelfs even op de 4e plaats!

Op het moment dat Martin instapte begon de baan gelukkig weer iets op te drogen waardoor de rondetijden steeds verder omlaag ging. Martin reed een erg goede, constante en lange stint om vervolgens het stuur over te geven aan Stefan.

IMG_7366

We merkten dat we te veel tijd verloren in de pits, het tanken en het wisselen van de rijder duurden gewoon te lang. Onze rondetijden waren prima, vaak zelfs top 3 waardig, maar tijd wat je verliest in de pits is erg moeilijk in te halen als je maar 1-2 seconden sneller bent dan diegene achter je.

IMG_7375
We hebben de race uitgereden, zonder technische problemen, leuke strijd gehad en veel geleerd. Het smaakt naar meer, dus wat ons betreft op naar de 12 uur van Zandvoort! Dit maal met beter werkende jerrycans en een gordel welke iets sneller te verstellen is zodat we de volgende keer echt richting de top 5 kunnen rijden! Uiteindelijk zijn we geeindigd op een 12e plaats. Niet gek, maar doordat we 20 minuten in de pits hebben gestaan hebben we gewoon teveel tijd verloren voor een podium plek (ter vergelijking, de nummer 1 stond maar 11 minuten in de pits!).

IMG_7693

Na dit leuke evenement was het alweer snel tijd voor de volgende sprint wedstrijd op Zolder. Samen met Piet de Gier gingen we hier weer voor een 1-2tje, alleen dit maal uiteraard andersom. Helaas bleek het even anders te lopen toen Martijn na de vrije training te horen kreeg dat hij teveel geluid in de auto heeft zitten. Op Zolder krijg je dan nog 1 kans, ben je dan weer te luid dan kun je richting huis…

11270715_1595881480688751_7333236847581969126_o
Foto: Thomas Bakker

Goed, dus na wat provisorische oplossingen gingen we het dan nog eens proberen in de kwalificatie, liften bij de meetpunten en hopen dat het nu wel goed gaat. Opgesteld voor de kwalificatie:

11328085_1597713193838913_92676495_o

De kwalificatie verliep super, Martijn reed zelfs de snelste tijd! Maar de pret was snel over, ook dit maal werd hij eraf gehaald NA de kwalificatie. Te veel geluid en hij kon naar huis. Ongelofelijke chagrijnige kut ambtenaren die daar het geluid meten, ze doen alsof je een zwaar misdrijf bent begaan en werken totaal niet mee helaas. Maar goed, die frustratie is nu wel geweest en voor de volgende keer Zolder zullen we het in elk geval anders moeten doen.

Piet daarentegen had geen problemen met zijn geluid en kon wel beide wedstrijden rijden. Doordat Martijn weggevallen was startte hij nu vanaf de Pole. Hij wist dit helaas niet vast te houden door een slechte herstart tijdens een code 60 (marshalls op Zolder zijn drukker met zichzelf dan met het zwaaien van vlaggen blijkbaar) verloor hij 2 plaatsen waar hij er maar 1 van goed wist te maken. De tweede race pakte hij na een paar bochten wel de P1 maar werd er vervolgens heel erg lelijk afgetikt waardoor hij een inhaalrace, zonder zijruit, moest rijden. Met 8 ronden valt er dan niet veel meer goed te maken.

Gelukkig is er die foto nog op 2 wielen, die maakt Zolder toch weer enigsinds goed!

Op naar Assen, waar wel lekker gereden kan worden en niet de helft van het veld naar huis wordt gestuurd doordat ze teveel geluid maken!

Reageren is niet mogelijk