Verslag Racing Festival Spa

Spa Francorchamps, volgens sommigen het mooiste circuit ter wereld! Wij kregen mede dankzij onze sponsoren en de sportiviteitsprijs de mogelijkheid om er een wedstrijd te rijden in de Clio Cup Benelux! Hoe gaaf is dat?!? Mede dankzij Wilbert van VisualArt hadden we een mooie plek in zijn trailertent op de paddock.

Op de vrijdag waren 2 vrije trainingen gepland van ieder 30 minuten, het is voor ons de eerste keer op Spa dus deze hadden we ook absoluut nodig om de baan fatsoenlijk te leren kennen.  Het was prachtig weer, dus daar kon het niet aan liggen.

10669114_842109339174220_8651464520569067960_o

In de derde ronde tijdens de eerste vrije training ging het echter mis, ik ga te hard de dubbele linkse in en verliest de achterkant van de Clio. Een flinke glijpartij is het gevolg, de vangrail komt hard dichterbij, gelukkig weet ik de Clio bij te sturen (achterwaarts glijdend :p) en kus ik enkel de vangrail met de voorbumper. Helaas hou ik er wel 4 kapotte banden aan over (flatspots). Na het wisselen van de voorbanden kan ik nog een paar ronden baankennis opdoen maar de eerste vrije training is eigenlijk al verspeeld. Zelfs van de 2 gewisselde banden weet ik er 1 kapot te remmen helaas. Dus hierna moesten we zoeken naar een paar gebruikte banden op de paddock(ook voor de achterkant), omdat we niet meer banden hadden meegenomen (er passen er gewoon niet meer op onze aanhanger). De tweede vrije training reed ik eigenlijk op erg versleten banden, ik verbeter wel mijn tijd met 1 seconde en probeer zoveel mogelijk baankennis op te doen zodat ik de kwalificatie iets beter kan presteren.

De kwalificatie vond plaats op zaterdag, op deze dag was het weer stralend weer, zonnetje en zomers warm. Heerlijk zo in oktober! De kwalificatie in gegaan op nieuwe voorbanden en dankzij Dekker Racing een paar nette achterbanden, waarvoor nogmaals dank!
Het ging direct goed, de eerste snelle ronde kon ik lekker doorrijden en weet direct 3 seconden van mijn PR af te rijden. Uiteindelijk weet ik ook deze tijd te verbeteren en rij ik een 5e en een 4e kwalificatietijd met 2:53.7. Ik verlies nog altijd tijd in Eau Rouge, wat blijft deze bocht moeilijk. Het is een heel erg gave bocht, maar erg moeilijk, met een Clio kun je deze volgas nemen, maar daarvoor ben je ervaring en lef nodig. Vooral dat eerste mist nog in Spa ;).

IMG_6899

De zondag is de grote race dag! De voorspelling voor zondag was regen, en dat klopte helemaal. Het is nat, maar twijfelachtig nat voor de eerste race. Iedereen staat op regenbanden, maar op de startgrid mag er nog gewisseld worden. Wij besluiten om op regenbanden te blijven staan, sommigen kiezen toch voor slicks. Het miezert nog steeds en er zijn droge lijnen op de baan te vinden, maar ook veel natte stukken.
De lichten gaan uit en vooral in het begin worden er een aantal Clio 4’s voorbij gereden welke op slicks zijn gestart. Ik kan gelukkig aansluiten bij de kopgroep en probeer deze te volgen. Helaas verrem ik mij in de tweede ronde waardoor ik de aansluiting mis.
De regenbanden blijken de goede keuze te zijn, maar mede doordat ik ervaring mis kan ik geen aansluiting meer vinden bij mijn voorganger en rijd ik een eenzame race achter de nummer 3. Een Clio 4 op slicks weet nog naar mij toe te rijden in de slotfase van de race, maar vlak voordat hij mij in kan halen valt de finish vlag. P4 als resultaat, een kleine teleurstelling dat ik niet om een podiumplek heb kunnen vechten maar wel blij dat ik uiteindelijk mijn voorgangers qua tempo heb kunnen bijhouden op Spa. Niet gek voor de eerste keer op een wereldcircuit als dit!

10013542_716206505083507_8440268032904944290_n

Race 2 begint een paar uur later. Het is inmiddels weer gaan regen dus de regenbanden blijven zitten. Ik start nu vanaf de vierde plek, welke ik weet te behouden nadat de lichten uit gaan! Stan weet mij echter heel knap met veel lef voorbij te steken richting Eau Rouge (je zag daar echt geen hand voor ogen door de spray!) en ik moet direct een plekje inleveren. Ik probeer aansluiting te houden, wat ditmaal goed lukt gelukkig, en besluit mijn kans af te wachten.
Benjamin gaat eraf in de tweede ronde waardoor ik op plek 4 kom te rijden. Stan en Peter voor mij beginnen met elkaar te strijden om de tweede plek. Het zag er ruig uit, Stan weet even plek 2 te pakken, maar Peter weet deze snel terug over te nemen. Een paar ronden later kan ik flink op de bumper kruipen van Stan in de slipstream na Eau Rouge. De bocht hierna remt hij vroeger dan dat ik verwacht had en ik kan hem helaas niet meer ontwijken. Ik tik hem per ongeluk van de baan, Stan draait een pirouette maar ik besluit netjes hem vrijwel direct zijn plek terug te geven. Gevolg hiervan is wel dat we de aansluiting met Peter kwijt zijn, en we het dus met zijn 2en uit zullen moeten vechten wie er op het podium beland. Helaas krijg ik een ronde later een drive through penalty, ik dacht omdat ik Stan eraf had getikt, en besluit om de race te staken gezien ik dit onterecht vond (had immers zijn plaats terug gegeven). Achteraf bleek het om track limits te gaan, welke ik voor de tweede keer had overschreven (in race 1 ook eenmaal).

IMG_6959

Al met al was het een leerzaam weekend, Spa is echt een gaaf maar moeilijk circuit. Vol gas door Eau Rouge moet je echt ballen voor hebben, want raak je de Clio daar kwijt, dan is de kans groot dat je de auto afschrijft…

Het was een gezellig weekend, Wilbert en het hele VisualArt team bedankt voor het plekje in jullie mooie trailer(tent). We hebben het heel erg naar onze zin gehad. Rob, Matthijs, Rianne en pa bedankt voor alle hulp en gezelligheid! Op naar een volgend evenement!

Reageren is niet mogelijk