Verslag WSR Nurburgring

Dankzij ondersteuning van mijn sponsoren en de stickeractie op mijn dak kon ik deelnemen aan de World Series by Renault op de Nürburgring! Een mega evenement met gratis toegang wat garant staat voor veel bezoekers! Tijdens dit evenement wordt er de complete GP-Strecke gereden, hetzelfde parcours als wat de Formule 1 rijdt!

Donderdagochtend vertrokken we om aan het begin van de middag de tent op te zetten, we waren mooi op tijd klaar en konden mooi toekijken hoe alle andere teams met hun trailers en hun grote tenten alles aan het klaarzetten waren. Diezelfde avond arriveerde de rest van ons team, en na de officiële inschrijving en een paar biertjes begon het flink te regenen. Gelukkig hadden we onze partytent zodanig geplaatst dat we er vrijwel geen last van hadden en zo goed als droog de nacht door konden brengen.

De volgende dag stonden er 2 vrije trainingen gepland van elk een half uur. De eerste zou om 8.45u zijn. Dit liep toch even anders, gezien er een hele dikke mistlaag over de paddock en het gehele circuit was getrokken.
Uiteindelijk om een uur of 11 konden we dan toch aan de eerste vrije training beginnen. Deze was wel ingekort maar we konden in elk geval even rijden. Gelukkig doordat ik een aantal keer had geoefend aan de keukentafel (stuurtje, rFactor en een Clio 3 Cup modificatie) wist ik het verloop van het circuit al en ook welke versnellingen ik de bochten in moest nemen. Ik kon dus direct lekker doorrijden en wist direct een derde tijd te noteren. Goed begin dus!

De tweede vrije training was iets langer gelukkig, direct in deze vrije training ging het weer een stuk beteren ik wist een tijd neer te zetten van 2:26.3 wat goed was voor een tweede tijd! Super eerste dag dus! Deze dag goed afgesloten met een BBQ.

De zaterdag hierop moesten we de kwalificatie om half 12 rijden en aan het eind van de dag om half 6 zou de eerste race plaatsvinden. De nieuwe banden gingen eronder voor de kwalificatie, en ook deze dag weer was het e.e.a. uitgesteld dankzij de mist. Het werd ditmaal maar een klein beetje later, de baan was droog en we begonnen aan de kwalificatie.
Ik besloot om vrij snel aan te sluiten bij de rest van het veld zodat ik niet al te veel Clio 4 achter mij heb (deze gaan toch net iets sneller, vooral op de Nürburgring, omdat daar een aantal snelle stukken omhoog lopen). Ik had verwacht dat iedereen 2 opwarmronden zou rijden, dus dit was ik ook van plan, totdat ik halverwege de tweede opwarmronde de eerste Clio 4’s al om mijn oren kreeg… Ik besloot aan te sluiten om kort hierop mijn eerste snelle ronde neer te zetten. Dit lukte direct aardig, 2:24.4! Ik was eigenlijk al tevreden, ook omdat ik in deze ronde nog uit moest wijken voor een Clio 4! Toch nog een tweede ronde gereden, ditmaal meer last van verkeer gehad en desondanks nog een 2:24.7 gereden. Ik besloot dat het genoeg was en zocht de pits op. Op dat moment stond ik P2 van de Clio 3’s. Ik vond het wel prima en we besloten de Clio uit te zetten en de kwalificatie af te wachten, mede om mijn banden te sparen voor de eerste race.
Uiteindelijk was het voldoende voor de derde startplek! Niet gek, voor de eerste keer op de Nürburgring en dan direct mee kunnen rijden met de rest!

Diezelfde middag was het tijd voor de eerste race. Helaas stond ik vrij ver achterin het startveld en kon hierdoor de startlichten niet zien wat een goede start moeilijk maakte. Ik kwam dus niet al te best weg maar wist hierdoor goed de drukte te ontwijken en voordat ik het wist lag ik alweer op P3! Ik reed achter Benjamin van den Berg, ik zat hem flink op de hielen maar kwam er niet voorbij, een aantal keer geprobeerd maar wat ik ook deed, hij gooide het gat dicht alsof ik er niet was. Dit had als gevolg dat hij mij 2x raakte helaas. Ik zat ernaast voor de chicane maar hij stuurde gewoon in, gelukkig had ik vrijwel geen schade maar mijn wiel stond flink in zijn deur en in de dorpelkap. Doordat ik door hem opgehouden werd kwam Marcel van der Maat steeds dichterbij, op een gegeven moment kon hij mij voorbij. Hij kreeg hetzelfde probleem als mij, kwam ook Benjamin niet voorbij… Op een gegeven moment kreeg hij overstuur, dit kostte hem snelheid en ik kon P3 weer terugpakken. Resultaat race 1: P3! Tevreden, alhoewel er een P2 in had kunnen zitten..

De zondag was het tijd voor race 2, weer vond de race plaats aan het einde van de dag (17.00u) dus we konden lekker uitslapen en de shows bekijken die Renault weggaf op het circuit!

Ditmaal kozen ze voor de Formule 1 startgrid, waardoor we nu wel de startlichten konden zien! Ik reageerde dit maal wel goed op de startlichten, maar kwam toch niet helemaal lekker weg. Marcel schoot mij direct voorbij, maar ik kon Benjamin wel direct bijblijven. Echter door de drukte in de eerste bocht kwam ik even op P5 te liggen. Een paar bochten verder kon ik dankzij deze drukte al snel Benjamin weer inhalen, kort hierop kon ik Marcel pakken en lag ik alweer 3e, achter een Duitser en Wilbert van den Burg. Wilbert had inmiddels al een redelijk gaatje gereden. De Duitser wist ik een ronde later in te halen om vervolgens naar Wilbert proberen toe te rijden. Dit duurde een aantal ronden maar in ronde 7/8 zat ik achter Wilbert! Super gevoel om gewoon naar P1 toe te kunnen rijden! De snelheid zat er dus wel in.
Eenmaal achter Wilbert was het natuurlijk niet makkelijk om hem in te halen. Toch had ik een stuk meer snelheid en was het een kwestie van tijd om hem voorbij te komen. In de een na laatste ronde zette ik hem buitenom bij Wilbert om te proberen om sneller de bocht uit te komen. Ik stuur in en precies op dat moment wordt ik van achter geraakt door de Duitser die nog achter mij reed… Ik vlieg eraf maar kan mijn weg vervolgen om nog als P4 over de finish te gaan. Erg lullig, helemaal omdat de Duitser voor zijn eigen klassement rijdt en er niets geen voordeel aan had om mij in te halen… Hij bood overigens direct zijn excuses aan en gaf toe dat hij een rem fout maakte.
Uiteindelijk doordat Benjamin een tijdstraf kreeg voor afsnijden kreeg ik nog P3 toegekend. Toch had er meer in gezeten, in elk geval P2 of misschien zelfs P1. Dat is toch wel een beetje zuur.

Race 2 heb ik gefilmd en is te vinden onder Video’s.

Matthijs, Rob en mijn vader hebben mij het hele weekend geholpen, zonder hun had ik dit weekend nooit kunnen rijden! Heel erg bedankt voor de steun! Het was een topweekend!!

Het volgende evenement van de Clio Cup vind plaats op Assen tijdens de Gamma Racing Days. Ik denk niet dat ik hierbij aanwezig kan zijn, of er moet zich een sponsor melden om mij minimaal 2 banden te sponsoren. Weet je iemand die het leuk vind zijn bedrijfsnaam groot op mijn auto te plakken voor de rest van dit seizoen? Laat het dan weten! Dit is uiteraard inclusief uitnodiging voor de sponsordag en de Gamma Racing Days!

Reageren is niet mogelijk