Verslag Zandvoort 20 juni

Vrijdag 20 juni was alweer de derde race van het DNRT seizoen op Zandvoort. Ditmaal op een vrijdag. Donderdagavond vertrokken en na een gezellige avond met BBQ moest het vrijdag weer gebeuren.

De weersvoorspelling was goed, maar zoals vaak klopte het weer eens niet en was het weer behoorlijk wisselvallig. Dat maakt het altijd lastig als je enkel de keus hebt tussen slicks en regenbanden.
De vrije training was droog, dit ging dus prima op slicks. Helaas reed er een BMW rond en smeet de hele baan vol olie. Het was dus vrij glad, helemaal als je vlak achter hem reed. Ik ben de pits in gereden, melding gemaakt en heb hierna nog 2 ronden kunnen rijden. Toch nog een top5 tijd gelukkig.

Vervolgens begon het kort erna te regenen. De sessie voor ons reed de baan redelijk droog, waardoor de slicks onder de auto bleven zitten voor de kwalificatie. De baan was nog zeker voor de helft nat, wat het dus moeilijk maakte om een goede tijd neer te zetten. Ik besloot de complete sessie uit te rijden omdat de baan steeds droger werd. Dit bleek ook nodig want in de laatste rond reed ik de snelste tijd, 4e startplek! Niet gek, de tijden waren nog niet wat ik hoopte, maar de baan was nog altijd niet droog, 2 bochten bleven de gehele sessie vochtig. Er bleek er een aandrijfashoes na de kwalificatie te zijn losgeschoten, gelukkig had ik een reserve as mee en mede dankzij Matthijs, Rob en mijn vader was dit snel verholpen!

Het bleef vrijwel droog tot race 1, dus de slicks bleven er weer onder. Wel gaf buienradar aan dat het ergens in de race zou gaan regenen… Spannend want regen met slicks is natuurlijk geen goede combinatie.
Ik startte matig vanaf P4 wat mij direct 2 plekken kostte. In de eerste paar ronden wist ik dit snel goed te maken en reed ik al snel weer op P3. Ik reed lekker en wist mijn beste rondetijd op zandvoort zelfs met een tiende te verbeteren, veel ronden in de 1:59, lekker constant dus! Alexander Japin zat op mijn hielen, hij reed sneller dan hij ooit had gereden! Na een tweetal kleine foutjes(vergeten op te schakelen bijvoorbeeld) zat hij heel dicht op mij! Op dat moment begon het ook licht te regenen, althans zo leek het, want ik reed Hunzerug op, wilde het Scheivlak aanremmen en begon vrij snel te glijden. Het bleek flink hard te regenen in die hoek van het circuit, shit! Met een beetje geluk en mijn ultieme stuurmanskunsten( ;-) ) wist ik de Clio op de baan te houden. Tot mijn verbazing had mijn voorligger zich in hetzelfde vergist en was hier flink dwars gegaan, waardoor ik virjwel direct naast hem zat! Ik pakte de bocht hierop direct mijn kans en zette de Clio in de regen ernaast om hem in te halen! Dit ging probleemloos waardoor ik plots op P2 lag. Met nog anderhalve ronde te gaan zag ik mijn voorligger steeds dichterbij komen. Met een beetje lef op slicks in de regen kwam ik steeds dichterbij. Halverwege de laatste ronde zag ik mijn kans, prikte mijn auto ernaast en bam, P1! Dit wist ik vol te houden tot de finish! Super resultaat! P1!!!¬

Een filmpje van race 1 vind je hier

Race 2 startte ik dus vanaf pole. Het was weer droog en de gehele baan lag er alweer droog bij. Ik had alweer een matige start, maar dit keer kon ik buitenom in de Tarzanbocht direct p2 weer innemen. De BMW voor me reed de vorige race minstens 1 seconde per ronde sneller, maar tijdens deze eerste ronde had hij er nog niet veel tempo inzitten en kon ik mijn Clio ernaast zetten in het Scheivlak. Ik lag dus vrij snel weer op P1. Doordat hij door mijn actie van zijn lijn af moest (er zat immers een Clio in de weg :P) kon Japin achter mij hem ook passeren. Ditmaal kon ik wegrijden bij Japin, en reed ik vrij snel een gaatje. Mijn tijden waren 2 seconden langzamer dan race 1, maar hier had iedereen last van, blijkbaar was de baan een stuk trager na de regenval.

Halverwege de race kwam de BMW, welke ik dus ingehaald had in de laatste ronde van race 1, weer heel dichtbij. Hij reed minstens 1 seconde per ronde sneller dan mij. Na hem een ronde uit verdedigt te hebben, zakte hij opeens af. Eerst dacht ik een code 60 vlag gemist te hebben, maar hij bleek toch problemen met zijn auto te hebben waardoor ik dus weer eenzaam op P1 reed. Vervolgens de race rustig uitgereden om de dagoverwinning zeker te stellen!

Het was een geweldige dag, de opkomst was niet zo groot als gehoopt, maar dit zal ook komen doordat het op een vrijdag was.
Mede dankzij Matthijs, Rob en mijn vader weer een superresultaat kunnen neerzetten! Op naar de Nurburgring, we gaan meerijden met de World Series by Renault!¬

¬

Reageren is niet mogelijk